Men Jesus var jo så Jødisk.

Fra Skriften.net/

Gud vis mig, hvordan jeg skal komme til dig, men nævn helst ikke Jesus. Nogenlunde sådan bad Jøden Mitch Glaser. Mitch Glaser er en ikke helt almindelig Jøde. Han er Jesus-troende Jøde. En Messiansk Jøde. Sådan har beskrivelsen af ham dog ikke altid lydt.

Han er opvokset i et normalt Jødisk hjem i New York, og i mange år troede han ikke, at det at være Jøde kunne forenes med at tro på Jesus. Men Mitch fik lov at blive klogere. Mitch fortæller, at han vidste en masse om Kristendom, men ingenting om Jesus.

 “Hvad jeg vidste om Kristendom, var kun negativt, fordi mine bedsteforældre var overlevende fra Holocaust, som var de Kristnes skyld. Jeg var en af dem, der gik over på det andet fortov, når jeg skulle forbi en kirke.”

Efter hans Bar Mitzva (konfirmation) gik det galt for ham. Han mistede al religiøsitet, begyndte at tage stoffer og at handle med dem. Hans religiøse søgen startede den dag, salget af en stor mængde marihuana endte med, at han lå på gulvet i sin husbåd, bagbundet og med et gevær i nakken.

“Jeg husker det endnu. Løbet på en shotgun er virkelig koldt,” siger han. Efter at være sluppet fra episoden med livet i behold, flyttede han ind i en treværelses lejlighed fyldt med 17 mennesker tæt på Golden Gate Park. Uden nogen uddannelse og uden andre referencer, end at han som teenager havde været medleder på en Ortodoks Jødisk lejr, fik han hurtigt et job. 60 kilometer syd for San Francisco fik han arbejde som lejrrådgiver for en udendørs uddannelseslinje.

Det betød, at han var af sted mandag til fredag. “Gud var allerede begyndt at arbejde i mit liv der,” fortæller Mitch, som mener, at det var Gud, der fik ham væk fra San Franciscos dårlige miljø og ud i naturen, hvor det var svært at skaffe stoffer.

Nogle af Mitchs venner var kommet til tro på Jesus gennem mødet med Kristne, der var taknemmelige for det Jødiske folk, som Jesus var en del af. I hans forståelse var de tydeligvis blevet hjernevaskede. Han kunne ikke lide det og forsøgte at “redde” dem.

Ved et besøg hos hans Jødiske venner bad de og deres Kristne venner ved middagsbordet for måltidet, og det blev den største oplevelse for ham. Aldrig havde han hørt nogen snakke så direkte og personligt til Gud, som om Gud var en person, der sad over for dem.

Bønnen gled i baggrunden, og han følte selv Guds tilstedeværelse. På stoffer havde han igennem tiden haft en masse mærkelige oplevelser, men ingen slog den her. Den sidste del af besøget stillede han en masse spørgsmål – under dække af, at han var den gode Jøde, som skulle redde sine venner.

“Men det eneste, jeg kunne tænke på, var, hvad sker der med mig?” husker han. Ved afskeden fik han stukket en Bibel i hånden. Udadtil læste han i den med henblik på at kunne kende sin “fjende”, men inderst inde var han nysgerrig. Hvad var det, der gjorde Kristendommen så speciel?

Senere fandt han ud af, at de også havde bedt for ham: “De bad for mig bag min ryg,” fortæller han. Mitch valgte at læse i Det Gamle Testamente, som var velkendt for ham. Der var de mennesker, som var hans helte – Moses, Noah, Isak. Hvad han ikke havde lagt mærke til før, var deres forhold til Gud. Deres relation. Den var lige så nær for dem, som for ham, der bad bordbøn hos hans venner!

“Jeg sagde til Gud: Hvis du er virkelig, så vis mig, hvordan jeg skal komme til dig. Er det gennem Moses? Buddha? Krishna? Gennem meditation? Eller er det gennem Jesus? Det håber jeg ikke!”

Tilbage på arbejdet 60 kilometer syd for San Francisco fandt han en dag et Ny Testamente på jorden. Det tog han som et tegn, og han begyndte at læse i det. Det var livsforandrende.

“Det eneste, jeg kunne tænke på, var, at han var så Jødisk. Det havde han ikke været i mit hoved.” Mitch kom til tro på Jesus som Messias, og hans liv ændrede sig dramatisk.

“Jeg følte mig som en fuldkommen Jøde. At mit mål var nået.”

I dag er Mitch Glaser leder for "Chosen People Ministries" (CPM), en stor international organisation, der arbejder på at bringe Evangeliet til Jøder i hele verden. CPM’s arbejde i Israel er især rettet mod Jøder med Østeuropæisk og Russisk baggrund.

Ordet og Israel i Danmark er blevet engageret i CPM’s arbejde. De har blandt andet sagt ja til – sammen med CPM – at arrangere et sommerophold i Danmark for en gruppe Holocaustoverlevere med Østeuropæisk og Russisk baggrund.

Artiklen er skrevet af Louise Kiilerich, der har været praktikant i Ordet og Israel. Ordet og Israel indbyder igen i år til sommerstævne i Fjellerup (den 4.-6. juli) med lovsang, fællesskab og vedkommende Bibelundervisning for deltagere i alle aldre. På dette års sommerstævne, glæder vi os til at beundre og begejstres over Guds bedrifter ind i denne verden, som de oprulles i Esajas Bog. En del af undervisningen vil blive givet af vores gæst, Mitch Glaser, fra New York City.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Se desuden: 24 Russisktalende Holocaust-overlevere fra Israel på besøg.