Et vindue mod Europa - del II af IV.

Fra Bereanbeacon.org/
Af tidligere Katolsk præst,
Richard Bennett.

(Som pdf-fil til udskrift her.)

Et vindue mod Europa - del I af IV.

Konteksten: EU og Bibelsk tro
Herren befaler os i Hans Ord at være både blide som duer og snilde som slanger. Jeg har haft overvejelser angående, hvad jeg lærte i Polen, London, og Irland om Den Europæiske Union (EU). Der er mange farer forude i EU for sande troende.

Under den foreslåede nye EU-forfatning, som bliver afsløret den 20. juni, er Corpus Juris navnet på det juridiske system, der er beregnet til at retsforfølge økonomisk kriminalitet mod EU ​​selv. Det vil oprette en Europæisk anklagemyndighed, baseret på den kontinentale inkvisitoriske model.

Den vil have altoverskyggende kompetence i hele EU til at instruere de nationale dommere om at udstede arrestordrer mod mistænkte, få disse taget i forvaring på ubestemt tid under en verserende efterforskning (eller transportere dem til andre lande i Europa) med pligt til at fremstille anklagerens beviser og ingen ret til en offentlig høring i løbet af denne tid.

Sagerne vil derefter blive retsforfulgt ved særlige domstole, der består af professionelle dommere og "uden simple nævninge og lægdommere". Disse dommere vil have beføjelse til at afsige domme på op til syv år.

Det Forenede Kongeriges unikke retssystem med dets forståelse for, at en mand er uskyldig, indtil andet er bevist, hans habeas corpus-rettigheder samt prøvning ved retten vil dermed blive tilsidesat.

Det er et udtryk for hensigten i EU-Kommissionen, at dette system skal være en "kim i den Europæisk straffelov". For øvrigt er den nuværende pave meget opsat på at erklære Den Europæiske Union som kristen i sin rod.

Denne idé vil formentlig blive indlejret i indledningen til den nye forfatning, der nu udarbejdes. Paven er utvivlsomt klar over, at ved at gøre det, er det den Romersk-Katolske kirke, der i sidste ende vil definere for EU, hvad begrebet ”kristne” betyder.

Forfatningen for Den Europæiske Union
Fredag den 13. juni 2003 blev en endelig version af udkastet til forfatning for en udvidet Europæisk Union vedtaget i Bruxelles. Vi citerer fra ”London Telegraph”: "Til tonerne af Beethovens Ode ”Til glæden” proklameredes aftalen om konventionen for Europas fremtid i går i en skriftlig forfatning for et stort EU med 450 millioner borgere, der samler Øst og Vest.

Valery Giscard d'Estaing, formanden for den 105-stærke forsamling, holdt en tekst frem, som, han sagde, stolt kan tilbydes statsministrene i næste uge som en permanent løsning for en fri og demokratisk familie af nationer.

"Dette resultat er perfekt, men det er mere, end man kunne have håbet," sagde han skælvende af følelser. "Vi har sået et frø, og jeg er sikker på, at frøet vil vokse og bringe frugt. Europas stemme bliver hørt og respekteret på den internationale scene. I stedet for et halv-formet Europa, har vi et Europa med en juridisk identitet, med en fælles valuta, en fælles retfærdighed, et Europa, der er ved at have sit eget forsvar."

Der var ingen afstemning. Mr. Giscard, kendt for sin autokratiske stil under 16 måneders stormfulde debatter, bedømte blot konsensus blandt MPerne, MEPerne og de nationale udsendinge. Kun få var villige til at ødelægge festen ved at råbe fælt.

Forfatningen giver EU fuld "juridisk personlighed", og fastsætter, at EU-lovgivningen vil have forrang frem for medlemsstaternes lovgivning. Den forbyder medlemsstaterne at lovgive på de fleste områder af det nationale liv - landbrug, retfærdighed, energi, socialpolitik, økonomisk samhørighed, transport, miljø og sundhedsmæssige aspekter, medmindre Bruxelles vælger at give afkald på sin magt.

”Minority Report”
Otte konventsmedlemmer fra Demokratisk Forum - et netværk af Euro-realister - argumenterede for, at forfatningen ikke opfylder kravene i Laeken-erklæringen af december 2001 (som udtrykte bekymring for forfatningen, der burde være baseret på principperne om demokrati, retsstat, solidaritet, subsidiaritet og lighed).

Modstandere af forfatningen nægtede at give op, og fortsatte med at kritisere dokumentet. De havde påpeget, at forfatningen stadig gør det muligt for EU-institutionerne at tage ikke-gennemsigtige beslutninger og handlinger, og som et resultat heraf skabe en bredere kløft mellem magthaverne og borgerne".

En stor del af de nationale parlamenters magt skal gives til Rådet og dets permanente præsident.

Nogle havde advaret om, at de ikke ville underskrive forfatnings-udkastet i begyndelsen af juli, medmindre konventionens præsident, Giscard d'Estaing, holdt sit løfte og inkluderede et bilag med deres fire forslag - den såkaldte "Minority Report" - i forfatningen før topmødet i Thessaloniki den 20.-21. juni.

”Minority Report” fastholder, at EU ikke skal have en forfatning. I stedet bør Europa være organiseret på et interparlamentarisk grundlag ved hjælp af en traktat om Europæisk samarbejde. Dette ville skabe et demokratiernes Europa (DE) i stedet for det nuværende EU. Hvis EU skal have et nyt navn, skal det være Demokratiernes Europa. Det er højst usandsynligt, at denne ”Minority Report” overhovedet vil have nogen virkning på den retning, som EU går i.

EU’s suveræne magt
EU er ikke længere en traktats-organisation, hvor medlemslandene er enige om at låne magt til Bruxelles til visse formål under den forudsætning, at de kan tage den tilbage igen.

EU er selv blevet en kilde til magt, med sin egen status som juridisk personlighed. Den nye orden kan også være uoprettelig. Vilkårene for løsrivelse fra EU skal godkendes af to tredjedele af medlemslandene. Med andre ord, kan en tredjedel pålægge kummerlige vilkår.

En EU-hoved-advokat vil være i stand til at retsforfølge "grænseoverskridende kriminalitet" ligesom en Britisk domstol, og et ”catch-all” begreb, der giver Bruxelles en bredere kompetence, end det Amerikanske justitsministerium i øjeblikket nyder godt af efter 200 års overgreb på statsmagten.

Vi citerer igen fra ”London Telegraph”: "Der skal være en fuldtids-Europæisk præsident, valgt af statsministrene og en udenrigsminister. EU vil erhverve kompetence på ”alle udenrigspolitiske områder, herunder gradvis udformning af en fælles forsvarspolitik”, men de store beslutninger skal være enstemmige. EF-Domstolen, som får store beføjelser, vil sikre, at medlemsstaterne aktivt og uforbeholdent støtter EU’s fælles udenrigs-og sikkerhedspolitik ".

Mr. Giscard sagde, at den nationale vetoret afskaffes på 50 nye områder, herunder indvandring og asyl. Der skal være en Europæisk anklagemyndighed til at bekæmpe grænseoverskridende kriminalitet. De lovgivningsmæssige beføjelser i Europa-Parlamentet er med et slag fordoblet. De dækker EU-budgettet og landbrugsstøtten.”