Hvem er mine søskende i troen?

Fra Bibelfokus.se/
29. oktober 2011.
Av Lennart Jareteg.

Alle mennesker på jorden kan selvfølgelig ses som brødre og søstre, når det gælder at være en del af menneskeheden. Og som sådan skal vi elske og tage hånd om hinanden. Men det er ikke det samme som at være brødre og søstre i den kristne tro – at være Guds børn.

At underordne sig Gud og Hans evangelium
En sand kristen bliver man ved at sige ja til Guds frie tilbud i Jesus, altså at sige Ja til evangeliets budskab og leve i overensstemmelse med det. Der findes ingen anden vej til Gud end gennem Jesus Kristus. Det er altså ikke nok, at man synes, evangeliet er fint og sandt: man må underlægge sit liv under Gud og evangeliet for at få del i evangeliets løfter.

Dette indebærer konkret at sætte al sin fortrøstning til, at Jesus og Hans forsoningsgerning for mig er min eneste redning til et genoprettet fællesskab med Gud og et evigt liv. At sige Ja til evangeliet på en sådan måde er at omvende sig til Gud, og med omvendelsen kommer et løfte om at få Guds Hellige Ånd boende i sig.

Joh 14:6: ”Jesus sagde til ham: »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig.”

Apg 2:38: Peter svarede: »Omvend jer og lad jer alle døbe i Jesu Kristi navn til jeres synders forladelse, så skal I få Helligånden som gave.

1 Kor 6:19: ”Eller ved I ikke, at jeres legeme er et tempel for Helligånden, som er i jer, og som I har fra Gud?

At leve i overensstemmelse med evangeliet kaldes også at leve ”i Kristus”. Om vi forbliver ”i Jesus”, skal Han forblive i os, dvs. ved sin Ånd. 

Joh 15:4: Bliv i mig, og jeg bliver i jer.

Guds børn og deres søskende
Når Guds Ånd bor i os, er vi Guds børn. Og det er DA, vi er brødre og søstre i troen. Da lever vi i et barneforhold ind for Gud. At leve i samsvar med evangeliet i Kristus er det, som giver en sand Åndens enhed mellem søskende – en enhed efter Guds vilje.

Rom 8:14-15: ”For alle, som drives af Guds ånd, er Guds børn. I har jo ikke fået en ånd, som giver trællekår, så I atter skulle leve i frygt, men I har fået den ånd, som giver barnekår, og i den råber vi: Abba, fader!”

Joh 17:22: ”Den herlighed, du har givet mig, har jeg givet dem, for at de skal være ét, ligesom vi er ét.”

Så hele kæden er denne: Når vi omvender os og underordner vort liv under Gud og evangeliets frie indbydelse, da går vi ind i livet i Kristus. -> Når vi lever i Kristus, så bor Guds Ånd hos os -> Når vi har Guds Ånd, er vi Guds børn. -> Når vi er Guds børn, er vi brødre og søstre i troen. -> Når vi er søskende i troen, kan vi have sandt kristent samfund og er da ét i Ånden.

Hvilket evangelium?
Hele denne kæde står og falder med, hvilket evangelium det er, vi siger Ja til, og derfor er det så utroligt vigtigt at få rede på, hvordan Bibelens evangelium virkeligt er. Det kan endog være godt at have lidt styr på forskellige vildfarelser og falske evangelier, som spredes i kristenheden.

Hvad det er, som gør os til søskende i troen, er vigtigt at forstå, når vi søger fællesskab med andre kristne. Vil vi f.eks. starte en bønnegruppe med andre kristne, så må vi overveje, hvad det er, der forener os. Hvilket evangelium er det, jeg og de andre står på? Er det Bibelens evangelium eller et fremmed evangelium? Dette afgør, hvordan jeg skal forholde mig.

Rom 16:17: ”Jeg formaner jer, brødre, til at holde øje med dem, der i modstrid med den lære, I har taget imod, skaber splittelse og fører andre til fald. Hold jer fra dem!

Hvad er IKKE en tilstrækkelig grund for enhed?
Her vil jeg gøre os opmærksom på, hvad der IKKE er et tilstrækkelig grundlag for søskendeskab i troen. Man er IKKE søskende i troen blot fordi:
  • Man afskyr den Katolske kirkes lære, New Age og andre falske trosretninger
  • Man afskyr seksuel perversitet
  • Man afskyr aborter
  • Man elsker Israel og det Jødiske folk
  • Man elsker at synge lovsang
  • Man har haft stærke åndelige oplevelser
  • Man glædes over bøn og evangelisation
  • Med mere
Mange, som kommer med fremmede og falske evangelier, stemmer med punkterne ovenfor ligesom mange sande kristne. Hvis disse sager er vigtige for os, så må vi være på vagt, så et usundt fokus ikke hindrer et klart syn. Vi må være på vagt overfor, hvem vi allierer os med på troens område. Vi må derfor FØRST forsikre os, at vi selv OG dem, vi vil samarbejde og have fællesskab med, står på Bibelens evangelium som grund – altså Jesus selv og alt det, Han står for. Og da tænker jeg på den Jesus, som Bibelen vidner om.

Om vi altid lader dette enkle, sande og Bibelske evangelium udgøre grundlaget for kristen enhed, fællesskab og samarbejde, da skulle vi slippe for mange problemer, som vi ellers ramler ind i.
-----------------------------
Oversat fra Svensk af Lj.