Hvorfor skal jeg læse "Det Gamle Testamente"?

Fra Truediscernment.com/
2. december 2011.


Bibelen er en fremadskridende åbenbaring. Hvis man springer den første halvdel af en god bog over og forsøger at afslutte den, vil man have svært ved at forstå personlighederne, plottet, og afslutningen.

På samme måde kan Det Nye Testamente kun helt forstås, når det ses som bygget på fundamentet af begivenhederne, tegnene, lovene, offersystemet, pagterne og løfterne i Det Gamle Testamente. Hvis vi kun havde Ny Testamente, ville vi komme til evangelierne og ikke vide, hvorfor Jøderne så efter en Messias (en Frelser-Konge). Uden Det Gamle Testamente ville vi ikke forstå, hvorfor denne Messias kom (se Es 53), og vi ville ikke have været i stand til at identificere Jesus af Nazaret som Messias gennem de mange detaljerede profetier, der blev givet om ham (f.eks. Hans fødested (Mika 5:2), Hans dødsmåde (Salme 22, især v 1,7-8; 14-18; Salme 69:21, osv.), Hans opstandelse (Salme 16:10), og mange flere detaljer om Hans gerning (Esajas 52:13; 9:2 osv).

Uden Det Gamle Testamente ville vi ikke forstå de Jødiske skikke, som er nævnt i forbifarten i Det Nye Testamente. Vi ville ikke forstå de forvrængninger, farisæerne havde gjort med Guds lov, da de føjede deres traditioner til den. Vi ville ikke forstå, hvorfor Jesus var så oprevet, da han rensede tempelgården. Vi ville ikke forstå, at vi kan gøre brug af den samme visdom, som Kristus brugte i Hans mange svar til Hans modstandere (både menneskelige og dæmoniske).

Uden Det Gamle Testamente ville vi gå glip af mange detaljerede profetier, som kun ville gå i opfyldelse, hvis Bibelen er Guds ord, og ikke menneskers (se de store og små profeter) (f.eks Daniel 7 og følgende kapitler). Disse profetier give specifikke detaljer om nationers storhed og fald, hvordan de vil falde, om de vil rejse sig igen, hvilke magter, der ville blive de næste, der dukkede op, hvem der vil være hovedaktører (Cyrus, Alexander den Store, osv.), og hvad der ville ske med deres riger, når disse aktører døde. Disse detaljerede profetier er så nøjagtige, at skeptikere beskylder dem for at måtte være skrevet af efter kendsgerningerne.

Det Gamle Testamente indeholder også en række lektioner til os gennem de mange ufuldkomne personligheders liv. Ved at observere deres liv, kan vi blive tilskyndet til at stole på Gud, uanset hvad der sker (Daniel 3), og til ikke at gå på kompromis i de små ting (Daniel 1), så at vi kan være trofaste senere i de store ting (Daniel 6). Vi kan lære, at det er bedst at bekende synd tidligt og oprigtigt, i stedet for at skyde ansvaret fra sig (1 Samuel 15). Vi kan lære ikke at lege med synden, for den vil afsløre os, og dens bid er dødelige (se Dommerne 13-16). Vi kan lære, at vi er nødt til at stole på (og adlyde) Gud, hvis vi forventer at opleve Hans ”forjættede land” i dette liv og Hans paradis i den næste (4 Mos 13). Vi lærer, at hvis vi pønser på synd, opildner vi blot os selv til at begå den (1 Mos 3; Joshua 6-7). Vi lærer, at vor synd har konsekvenser - ikke kun for os selv, men også for vore kære omkring os, og omvendt har vor gode opførsel belønninger - ikke kun for os, men også for dem, der er omkring os (1 Mos 3; 2 Mos 20:5-6).

Det Gamle Testamente indeholder også store mængder af visdom, som Det Nye Testamente ikke har. Mange af disse findes i Salmerne og Ordsprogene. Disse små stykker af visdom afslører, hvordan jeg kan blive visere end mine undervisere, hvad forskellige synder fører til (det hjælper os til at se krogen, som maddingen gemmer), og hvad præstationer i denne verden bringer os (intet!). Hvordan kan jeg erkende, hvis jeg er en tåbe (moralsk tåbe)? Hvorfor slår jeg uforvarende andre ud uden at ville det?Hvordan kan jeg finde mening i livet? Igen, der er så meget der, der bare venter på at blive fundet af én, der virkelig ønsker at lære.

Uden Det Gamle Testamente ville vi ikke have et grundlag for at stå imod fejlen i de politisk korrekte forvrængninger i vore samfund, hvor evolutionen anses for at være skaberen af ​​alle arter over millioner af år (i stedet for et resultat af Guds specielle skabelse på bogstavelige seks dage). Vi ville købe den løgn, at ægteskaber og familie-enhed er en struktur i udvikling, der skal fortsætte med at ændre sig, som samfundet ændrer sig, i stedet for at blive set på som et skaberværk af Gud med det formål, at opfostre gudfrygtige børn, og at beskytte dem, der ellers ville blive brugt og misbrugt (oftest kvinder og børn).

Uden Det Gamle Testamente ville vi ikke forstå de løfter, Gud endnu vil opfylde for det Jødiske folk. Som et resultat, ville vi ikke rigtigt se, at Trængselstiden er en syv-årig periode, hvor Han specielt vil arbejde med det Jødiske folk, som afviste Hans første komme, men som vil modtage Ham ved Hans genkomst. Vi ville ikke forstå, hvordan Kristi fremtidige 1.000-årige regeringstid passer med Hans løfter til Jøderne eller hvordan, Hedningerne vil passe ind. Vi ville heller ikke se, hvordan afslutningen på ​​Bibelen sammenbinder de løse ender, der blev redet ud i begyndelsen af Bibelen, hvordan Gud vil genoprette det paradis, Han oprindeligt skabte denne verden til at være, og hvordan vi vil nyde nært samvær med Ham på et personligt plan som i Edens Have.

Sammenfattende er Det Gamle Testamente et spejl, der tillader os at se os selv i Gammel Testamentlige personers liv, og hjælper os med at lære indirekte af deres liv. Det kaster så megen lys over, hvem Gud er, de undere, Han har gjort, og den frelse, Han har udvirket. Det deler så megen trøst ud til dem, der forfølges eller er i trængsel (se især Salmerne). Det åbenbarer gennem gentagne opfyldte profetier, hvorfor Bibelen er unik blandt hellige bøger - den alene er i stand til at vise, at den er, hvad den hævder at være: Guds inspirerede Ord.

Det åbenbarer en mængde om Kristus på side efter side af dets skrifter. Det indeholder så megen visdom, der går ud over, hvad der er henvist til eller citeret i Det Nye Testamente. Kort sagt, hvis du endnu ikke har vovet dig i dybden af dets sider, er du gået glip af meget, som Gud har til rådighed for dig. Eftersom du læser det, vil der være meget, du ikke forstår straks, men der vil også være meget, du vil forstå og lære af. Og som du fortsætter med at studere det og beder Gud om at lære dig yderligere, vil dit grave-arbejde betales med stadig mere strålende skatte.