Data-indsamling i endetiden.

Fra Theeconomiccollapseblog.com/

Data Mining:: Store selskaber samler alle de stumper af oplysninger om dig, som de kan, og sælger dem med fortjeneste.
Når mennesker tænker på "Big Brother", tænker de fleste på FBI, CIA, NSA, ”Department of Homeland Security” og andre dunkle regeringsorganer. Ja, de holder helt sikkert øje med dig, men det gør mange store virksomheder også. Faktisk er der nogle virksomheder, der tjener millioner af dollars på at samle alle afskygninger af oplysninger om os alle, hvilke de sælger med fortjeneste til enhver, der er villig til at betale prisen.

Det kaldes "Data-mining", og disse Data-minører holder styr på bogstaveligt talt alt, hvad du gør. De fleste mennesker ved, at stort set alt, hvad vi gør på internettet, kan spores, men Data-Mining går langt ud over dette.

Når du bruger et kundekort i supermarkedet, ved data-minørerne det. Når du betaler med et kreditkort eller et debetkort, ved data-minørerne det. Hver gang du køber receptpligtig medicin, bliver disse oplysninger solgt til nogen. Hver gang du ansøger om et lån, bliver en lang række organisationer oplyst om det. Information er blevet en særdeles værdifuld handelsvare, og takket være computere og internettet er det lettere at indsamle oplysninger end nogensinde før. Men det betyder også, at vores personlige oplysninger ikke længere er "private", og denne tendens vil kun blive værre i de kommende år.

Mange af disse selskaber har du sikkert aldrig hørt om. De tjener millioner af dollars på at sælge dine personlige oplysninger. Acxiom og Epsilon er to af de største navne i branchen, og det meste af tiden sælger de dine oplysninger til virksomheder, der ønsker at sælge dig ting.

Næsten hver eneste dag bliver meget personlige oplysninger om dig købt og solgt uden din tilladelse, og det er helt lovligt.

En nylig artikel i The Week siger følgende om Acxiom:

En Arkansas virksomhed, du sikkert aldrig har hørt om, véd mere om dig end nogen af dine venner, Google, og selv FBI - og det sælger dine data.

Omfanget af den informations-samling, som Acxiom har, har de absolut ikke i sinde at udbasunere. Hvis du kan tro på det, holder Acxiom faktisk styr på mere end 190 millioner mennesker i USA:

Selskabet passer ind i en kategori, kaldet database-markedsføring. Det startede i 1969 som et outfit kaldet Demografi Inc., ved hjælp af telefonbøger og andet, især low-tech værktøjer samt en computer til at samle oplysninger om vælgere og forbrugere til direkte markedsføring. Næsten 40 år senere har Acxiom detaljerede poster for mere end 190 millioner mennesker og 126 millioner husstande i USA, og omkring 500 millioner aktive forbrugere på verdensplan. Mere end 23.000 servere i Conway, lige nord for Little Rock, indsamler og analyserer mere end 50 billioner data-transaktioner på et år.

Hvad ønsker Acxiom at vide om dig? Alt.

Følgende er fra en nyere New York Times artikel om Acxiom:

IT véd, hvem du er. Det véd, hvor du bor. Det véd, hvad du gør. Det kigger dybere ind i Amerikanske liv end FBI, IRS, eller de nysgerrige digitale øjne på Facebook og Google. Hvis du er en voksen Amerikaner, er oddsene, at man ved ting som din alder, race, køn, vægt, højde, civilstand, uddannelsesniveau, politik, indkøbsvaner, sundhedsmæssige bekymringer i husstanden, ferie-drømme - og om og om igen.

Firmaer som Acxiom ønsker bogstaveligt talt alle de afskygninger af oplysninger om dig, som de overhovedet kan få.

De samler alle disse data sammen og Acxiom analyserer dem, pakker dem og sælger dem til store virksomheder som Wells Fargo, HSBC, Toyota, Ford og Macy’s. Og at være i "Big Brother business" er meget, meget indbringende.

Acxiom fik mere end 77 millioner dollars i overskud i deres seneste regnskabsår.

Nogle medlemmer af Kongressen er meget foruroligede over alt dette. Ifølge den Amerikanske senator, John Kerry, er denne industri stort set ureguleret:

"Der er ingen adfærdskodeks. Der er ingen standard. Der er ikke noget, der beskytter privatlivet og fastsætter færdselsregler."

Så, hvad gør de store virksomheder med alle disse data, efter de har købt dem af firmaer som Acxiom?Tja, én ting, de gør, er at bruge dem til at forsøge at forudsige, hvordan du vil opføre dig.

En Daily Beast artikel gav nogle eksempler på, hvordan det virker:

Forudsigelse af menneskers adfærd er ved at blive big-business - og i stigende grad muligt i en tid, defineret af tilgængelige informationer.

Data crunching i Canadiske Tire, for eksempel, gjorde det for nyligt muligt for forhandlerens kreditkort-virksomhed at skabe psykologiske profiler af sine kortholdere. De blev bygget af alarmerende præcise sammenhænge. Deres resultater: Kortholdere, der har købt kulilte detektorer, premium fuglefrø, eller filtpuder til bunden af deres stoleben, undgår sjældent en betaling.

På den anden side var de, der har købt billig motorolie eller besøgte en Montreal pool-bar, kaldet "Sharx", i en højere risiko. "Hvis du viser os, hvad du køber, kan vi fortælle dig, hvem du er, måske endda bedre, end du kender dig selv," sagde en tidligere Canadisk Tire-chef.


Jeg ved ikke med dig, men jeg finder det en smule uhyggeligt.

Senere i samme artikel bliver det forklaret, hvordan nogle Amerikanske virksomheder bruger denne form for oplysninger:

Andre brancher har styrket deres bundlinjer ved at forudsige, hvordan forbrugerne vil opføre sig i følge Super Crunchers. UPS forudser, når kunderne er i risiko for at flygte til en af deres konkurrenter, og forsøger derefter at forhindre tab med et telefonopkald fra en salgsmedarbejder. Og ved hjælp af sine "Total Rewards" kort sporer Harrah-kasinoer alt, hvad spillere vinder og taber i realtid, og analyserer derefter deres demografiske oplysninger til beregning af deres "smerte-tærskel" - den maksimale mængde penge, de er tilbøjelige til at være villige til at tabe og stadig komme tilbage til kasinoet i fremtiden. Spillere, der kommer for tæt på deres smerte-grænse, kan forvente at få tilbudt en gratis middag, hvilket kan få dem bort fra kasinoet.

Er al denne indsamling af data harmløs? Gør den simpelthen vores økonomi mere effektiv? Eller er der en større fare her?

På et tidspunkt kunne alle vore personlige oplysninger blive brugt til mere lumske formål?

Én ting er sikker - det er en tendens, der ikke forsvinder snart.

Efterhånden som vores samfund bliver endnu mere integreret via internettet, vil indsamling af data blive endnu mere omfattende.

Til sidst vil disse komplicerede computer-algoritmer være i stand til at foretage meget detaljerede forudsigelser om din fremtidige adfærd med en meget, meget høj grad af nøjagtighed.

Når du føjer regeringens snagen til ligningen, bliver det let at se, hvorfor private fortalere går amok i disse dage.

Vores samfund er bogstaveligt talt ved at blive omdannet til et teknologisk overvågningsnet. Stort set alt, hvad vi gør, overvåges, spores og registreres på en eller anden måde.

Hvis vi ikke er meget forsigtige, kan vi til sidst ende med at leve i et samfund, der er langt mere undertrykkende end noget, George Orwell nogensinde drømte om.

Så hvad mener du om al denne snagen, udspionering og data-mining? Tror du, at det er harmløst, eller tror du, at det udgør en betydelig trussel?

Oversat fra: http://theeconomiccollapseblog.com/archives/data-mining-big-corporations-are-gathering-every-shred-of-information-about-you-that-they-can-and-selling-it-for-profit